توضیحاتی در مورد اردو زندگی در شرایط سخت

با مدیریت استاد محمدرسول کریمی- سایت اختصاصی محمد رسول کریمی



پیامبر (ص) می فرمایند که از بهترین صدقه ها یاد دادن دانسته ها به دیگران است.

***


اطلاعیه:
باشگاه از 17 خرداد ماه اغاز خواهد شد
روزهای زوج و فرد از ساعت 18 الی 19:30
مکان :
خیابان معراج جنوبی - کوچه 22 - اولین کوچه فرعی سمت چپ
***


وفات حضرت زینب (س) در مجمع زینبیون اردیبهشت 1393
با نوای گرم : کربلایی حسین عینی فرد


***

باشگاه فرهنگی ، ورزشی و مذهبی رزمیکاران صاحب الزمان (عج) رفسنجان

توضیحاتی در مورد اردو زندگی در شرایط سخت
|

 

آتش همچنین ممكن است مشكلاتی ایجاد كند . دشمن می تواند با دود و نور آن محل ما را تعیین كند . این می تواند سبب ایجاد آتش سوزی در جنگل یا انهدام تجهیزات ضروری گردد . هنگامی كه از آتش در داخل سرپناه استفاده می شود تولید گاز سمی مونوكسید كربن می كند .

همواره باید به خاطر داشته باشید كه نیاز خوب به مخفی ماندن از دید دشمن را بر نیاز خود به آتش ارجحیت دهید .

اصول پایه ای آتش

برای تهیه آتش ضروری است كه اصول پایه ای آتش را بدانیم . سوختهای غیرگازی بطور مستقیم نمی سوزند . وقتی شما به یك سوخت ( هیزم ) حرارت می دهید این گاز تولید می كند . این گاز با اكسیژن موجود در هوا می آمیزد و می سوزد . فهمیدن و شناخت مثلث آتش در تهیه و نگهداری صحیح آتش بسیار تأثیر بسزایی دارد . سه ضلع مثلث عبارتند از هوا ، گرما و سوخت . اگر شما یكی از این سه ضلع را حذف كنید ، آتش خاموش می شود . وجود نسبت مناسب بین اجزاء برای درست سوختن آتش ضروری است . تنها راه یاد گرفتن این نیست فقط تمرین كردن است .

انتخاب محل و آماده شدن

شما باید تصمیم بگیرید كه چه محلی را انتخاب كنید و آن محل را برای استفاده آماده سازید . قبل از تهیه ی یك آتش به موارد زیر توجه كنید :

● منطقه ای ( عوارض آب و هوا ) كه شما عملیات می كنید .

● مواد و ابزار در دسترس

● زمان : چقدر شما وقت دارید ؟

● نیاز : چرا شما به آتش نیاز دارید ؟

● امنیت : چقدر دشمن نزدیك است ؟

■ دنبال یك محل خشك بگردید كه :

● از باد در امان باشد .

● در ارتباط با سرپناهی كه تهیه می كنید مكان مناسبی باشد .

● گرما را در مسیری كه شما می خواهید هدایت و متمركز كند .

● دارای یك تداركات قابل ملاحظه از چوب یا هر سوخــت در دستــرس باشــد ( تصویر 4-7  موادی كه می توان به عنوان سوخت استفاده كرد آمده است ) .

 

سوخت

آتش گیره

آتش زنه

چوب خشك از شاخه های مرده

تركه های كوچك

پوست درخت

داخل درختان مرده ، افتاده و شاخه های بزرگ آنها

تكه های كوچك چوب

پوست داخلی شاه بلوط و نارون قرمز

چوب سبزی كه خرد شده

چوب خرد شده

تراشه های ریز چوب

علفهای خشك پیچیده شده به شاخه ها

تكه های جوب جدا شده از داخل تكه بزرگتر

علف خشك ، خزه ، قارچ

كود گیاهی خشك

چوبی كه با مواد مشتعل شونده قوی آغشته شده است مثل گازوئیل ، بنزین یا روغن

نی

پِهِن خشك شده حیوانات

 

خاك اره

پیه حیوانات

 

خرده چوبهای نرم

زغالسنگ یا نفت ریخته شده روی سطوح

 

برگ خشك گیاهان همیشه سبز

 

 

كُنده خشك شده درخت

 

 

گره های درختان همیشه سبز

 

 

پر ریخته شده پرندگان

 

 

دانه های ریخته شده درختان

 

 

فیبرهای خشك گیاهان

 

 

چتر اسفنجی قارچها

 

 

برگ خشك نخل ها

 

 

پوسته های نی

 

 

آستر داخل جیب

 

 

پارچه نیمسوز

 

 

كاغذ چرب

 

 

غلاف خارجی نی

 

 

باروت

 

 

كتان

 

 

پارچه زخم

تصویر 4-7 . موارد مورد استفاده برای تولید آتش

 

اگر شما در محلی پر از چوب یا بیشه زار هستید ، محل ایجاد آتش را تمیز كنید . یك دایره حداقل با قطر یك متر درست كنید تا از پخش شدن آتش جلوگیری كنید .

اگر زمان فرصــت داد ، یك دیواره آتش با كُنــده ها یا سنـگ ایجاد كنید . این دیواره كمك می كند تا مستقیماً حرارت را به محلی كه شما می خواهید منعكس كنید ( تصویر 1-7 ) . این همچنین جرقه های آتش را كم می كند و از باد خوردن به آتش جلوگیری می كند . به هر حال شما برای این كه آتش بسوزد به مقداری باد احتیاج دارید .

هشدار

ازسنگهای مرطوب استفاده نكنید ، زیرا ممكن است بر اثر گرما بتركد .

تصویر 1-7 . انواع دیوار آتش

در بعضی شرایط ممكن است كه یك محل آتش زیرزمینی بهتر برای شما كار كند . این آتش را مخفی نگه می دارد و غذا را بهتر می پزد . برای ساختن یك محل آتش زیرزمینی ( تصویر 2-7 ) :

● یك حفره را در زمین بكَنید .

● در قسمت بالای سمت باد حفره ، یك حفره بكَنید و به حفره اول وصل كنید .

● آتش خود را در داخل حفره مطابق شكل زیر درست كنید .

 

تصویر 2-7 . پایه ای خشك برای آتش در محل برفی

اگر در محل برفگیری هستید ، از تنه های سبز برای تهیه یك پایه خشك استفاده كنید ( تصویر 3-7 ) . درختـان با تنه ای به اندازه قطر مچ دست در هوای بسیار سرد به راحتی شكسته می شوند . چندین تنه سبز را بشكنید و كنار همدیگر روی برف بگذارید .

تصویر 3-7 . پایه ای خشك برای آتش در محل برفی

انتخاب مواد تولید آتش

شما برای تهیه آتش به سه نوع مواد ( تصویر 4-7 ) نیاز دارید : آتش زنه ، آتش گیره و سوخت . آتش زنه موادی خشك هستند كه با حرارت كمی مشتعل می شوند . آنها باید كاملاً خشك باشند  تا اطمینان داشته باشیم كه با یك جرقه كوچك مشتعل می شوند . . اگر شما فقط یك وسیله دارید كه تولید جرقه می كند ، وجود پارچه نیم سوز بسیار ضروری است . یك جرقه را برای مدت مدیدی نگــــه می دارد و اجازه می دهد به شما تا آتش زنه ها را روی محل داغ بریزید تا یك شعله كوچك درست كنید . شما می توانید با حرارت دادن پارچه كتانی به حدی كه سیاه شود ، اما نسوزد پارچه نیمسوز درست كنید . به محض سیاه شدن پارچه آن را داخل ظرفی درز گرفته ای بیندازید تا خشك بماند . سپس آن را به كیت لوازم شخصی خود اضافه كنید.

آتش گیره موادی آماده اشتعال می باشند كه شما به آتش زنه در حال سوختن اضافه می كنید . دوباره این مواد نیز باید كاملاً خشك باشند تا به خوبی بسوزند . مواد آتش گیره دمای آتش را بالا می برند و بدین ترتیب موادی كه دیرتر مشتعل می شوند نیز آتش می گیرند .

سوخت ، موادی هستند كه دیرتر از همه مشتعل می شوند ولی برای مدت طولانی تری به حالت اشتعال می مانند

چگونه آتش بسازیم

چندین روش برای تهیه یك آتش وجود دارد كه هر كدام مزایایی دارند . شرایطی كه شما خود را در آن می یابید تعیین می كند كه چه آتشی درست كنید .

آتش به شكل چادر سرخپوستی

برای تهیه این آتش ( تصویر5 –7 ) ، مقداری مواد آتش زنه و آتش گیره بصورت چادر سرخپوستی درست كنید . مركز آن را آتش بزنید . همین طور كه مركز چادر آتش می گیرد مواد خارجی به درون آن می ریزند وآتش می گیرند و بدین ترتیب آتش تغذیه می شود . این نوع آتش حتی با چوب تر نیز آتش می گیرد و خوب می سوزد .

تصویر 5-7 . روش های تهیه آتش

روش متصل شده به جایی

برای تهیه این نوع آتش ( تصویر 5-7 ) ، یك تكه چوب سبز با زاویه 30 درجه داخل زمین فرو كنید . انتهای چوب را در مسیر باد قرار دهید . مقداری آتش زنه روی این تكه چوب قرار دهید . آتش زنه ها را روشن كنید . همینطور كه آتش زنه ها مشغول به آتش كشیدن آتش گیره ها هستند ، مقداری بیشتری آتش گیره اضافه كنید .

شكل ضربدر زهكشی شده

برای استفاده از این روش ( تصویر 5-7 ) یك ضربدر در حدود 30 سانتیمتری روی زمین بكَنید . عمق ضربدر 5/7 سانتی متر باشد . مقدار زیادی آتش زنه در وسط ضربدر بریزید . یك منشور از آتش گیره روی آتش زنه درست كنید . حفره كم عمق به هوا اجازه می دهد تا از زیر آتش زنه عبور می كند و مقدمات سوختن را فراهم می كند .

روش منشوری شكل

برای تهیه این آتش ( تصویر 5-7 ) ، دو كُنده كوچك یا شاخه را به موازات همدیگر قرار دهید ، روی زمین یك لایه از كُنده های كوچك با زاویه 90 درجه روی دو كُنده موازی قرار دهید . چند لایه دیگر به كُنده ها بیفزایید و هر چه بالاتر می روید لایه ها را نازكتر كنید . یك فتیلــه روی منشور قرار دهید و به محض آتش گرفتن فتیله  كُنده های زیر آن نیز مشتعل می شوند . این شكل آتش را تولید می كند كه به سمت پایین می سوزد و در شب نیازی نیست كه از آن حفاظت كرد . راههای مؤثر دیگری نیز وجود دارند كه برای تهیه آتش مورد استفاده واقع می شوند . شرایط شما و مواد موجود در منطقه ممكن است روشهای دیگر را بسیار كارآمدتر نشان دهند .

چگونه می توان یك آتش را روشن كرد

در هنگام شب روشن كردن آتش دقت كنید كه ابتدا آتش زنه ، سپس آتش گیره و نهایتاً سوخت را آتش بزنید تا بدین ترتیب آتش شما تا هر زمانی كه به آن نیاز دارید روشن بماند . فتیله ها حرارت اولیه مورد نیاز برای شروع سوختن آتش زنه را فراهم می آورند . آنها به دو نوع تقسیم می شوند : روشهای مدرن و روشهای ابتدایی .

روش های مدرن

فتیله های مدرن از ابزار و وسایل مدرن نیز استفاده می كنند . وسایلی كه ما معمولاً برای روشن كردن آتش به آنها فكر می كنیم :

كبریت ها

مطمئن شوید كه كبریت ها ضد آب هستند . همچنین آنها در ظرف ضد آب نگهداری شوند .

عدسی های محدب

از ایـن روش تنها در هنگام وجود نور استفاده می شود ( تصویر 6-7 ) عدسی را می توان از چشم دوربینهای دوچشمی ، دوربین عكسبرداری ، تلسكوپ یا عینكهای با شماره بالا به دست آورد . عدسی را زاویه دهید تا اشعه خورشید را روی آتش زنه متمركز كند . اشعه را روی یك نقطه متمركز نگه دارید تا وقتی كه آتش زنه شروع به دود كردن كند . در این هنگام آرام آرام به آتش زنه بدمید تا خوب آتش بگیرد و پس از آن برای بزرگتر كردن آتش استفاده كنید .

تصویر 6-7 . روش استفاده از لنز

كبریت فلزی

یك ورقه صاف و خشك زیر آتش زنه خود قرار دهید . نوك كبریت فلزی را روی ورقه خشك قرار دهید ، كبریت فلزی را در یك دست و چاقو را در دست دیگر قرار دهید . چاقوی خود را مقابل كبریت فلزی حركت دهید تا ایجاد جرقه كند . جرقه با آتش زنه برخورد می كند . وقتی كه آتش زنه ها شروع به دود كردن نمودند ، مانند بالا عمل كنید .

باتری

از یك باتری برای ایجاد جرقه استفاده كنید . استفاده از این روش به نوع باتری در دسترس بستگی دارد . یك سیم به هر ترمینال متصل كنید . انتهای لخت سیمها را نزدیك آتش زنه به همدیگر متصل كنید تا جرقه های تولید شده بتوانند آتش زنه را مشتعل كنند .

باروت

اغلب شما مقداری مهمات همراه تجهیزات خود دارید . اگر اینطور است به دقت مرمی را از پوكه فشنگ جدا كنید و از باروت به عنوان آتش زنه استفاده كنید . یك جرقه باروت را آتش می زند . در هنگام جدا كردن مرمی از پوكه بسیار دقت كنید .

روشهای ابتدایی

فتیله های اولیه آنهایی هستند كه به آبا و اجداد ما تعلق دارند .

چخماق و فولاد

روش جرقه مستقیم ساده ترین راه از روشهای ابتدایی مورد استفاده می باشد . چخماق و فولاد قابل اعتمادترین روش برای تولید جرقه مستقیم هستند . یك چخماق یا جسم سخت دیگری را از لبه تیز آن به فولاد كربن دار بكشید . ( فولاد ضد زنگ جرقه خوبی ایجاد نمی كند ) . انجام این روش نیازمند تمرین است . وقتی كه یك جرقه داخل آتش زنه می اُفتد به آرامی به آن بدمید .

روش اصطكاك ( شخمی )

این روش بر اساس ایجاد اصطكاك عمل می كند ( تصویر 7-7 ) . شما یك استوانه خشن را روی یك پایه چوب نرم بكشید . برای استفاده از این روش ، یك شیار در چوب نرم ایجاد كنید و چوب استوانه ای خشن را در داخل شیار بالا و پایین بكشید . با شخم زدن استوانه خشــن تكه های كوچك چوب یبرون می ریزد . سپس با فشار بیشتری این تكه ها كه بیرون می ریزند ایجاد آتش می كنند .


تصویر 7-7 . روش اصطكاكی ( شخمی )

 

كمان و مته

تكینیك شروع آتش با كمان و مته ( تصویر 8-7 ) بسیار ساده است . اما شما باید برای تهیه آتش تلاش زیادی انجام دهید و با حوصله بوده و زیاد تمرین كنید . برای استفاده از این متد شما به موارد زیر نیازمندید :

● حفره . حفره یك سنگ معمولی با یك تكه چوب سخت یا استخوان با یك گودی خفیف در یك طرف آن می باشد ، از آن استفاده می كنند تا دریل را در محل خود ثابت نگه دارند و فشار رو به پایین را حفظ كنند .

● دریل . دریل یك تكه چوب راست به قطر 2 سانتیمتر و طول 25 سانتیمتر است . انتهای بالایی آن گرد و پایین آن نوك تیز است . ( برای ایجاد اصطكاك بیشتر ) .

● تخته آتش . اندازه آن به شما بستگی دارد . یك تكه چوب به قطر /2 سانتی مترو عرض 10 سانتیمتر برای استفاده مناسب است . یك حفره حدوداً به فاصله 2 سانتی متراز لبه یكی از اضلاع تخته ببُرید . روی ضلع داخلی آن یك شكاف V شكل به سمت لبه فرو رفته ایجاد كنید .

● كمان . یك چوب سبز و قابل ارتجاع حدوداً 5/2 سانتیمتر قطر و سیم درا است . جنس چوب مهم نیست . سیم كمان می تواند هر نوع ریسمانی باشد . سیم را به دو انتهای كمان ببندید بدون هیچگونه گره خوردگی .


تصویر 8-7 . كمان و دریل

 

كمان و دریل

برای استفاده از این روش اول محل آتش را آماده كنید . سپس یك مقدار آتش زنه زیر شكاف   Vشكل در تخته آتش بریزید . یك پای خود را روی تخته بگذارید . طناب كمان را روی دریل حلقه كنید و دریل را در فرورفتگی موجود در تخته آتش قرار دهید . دریل را در حفره بگذارید ، آن را با یك دست بگیرید ، ترجیحاً آن را از قسمت بالا بگیرید تا در محل خود ثابت بماند . دریل را به پایین فشار دهید و كمان را به عقب و جلو حركت دهید تا دریل بچرخد ( تصویر8 –7 ) . در حینی كه شما به نرمی حركت می كنید ، فشار بیشتری به سمت پایین بدهید و كمان را نیز سریعتر حركت دهید . این حركت سبب می شود كه پودر سیاه و گرمی ایجاد شود كه به عنوان آتش زنه در می آیند كه با جرقه های كوچكی كه در ضمن كار ایجاد می شوند مشتعل گردد .

نكته : روشهای ابتدایی ایجاد آتش بسیار خسته كننده بوده و نیازمندتمرین زیادی هستند تا موفق باشند .

نكات مفید

● در صورت امكان از چوبهای سخت غیر آروماتیك به عنوان سوخت استفاده كنید .

● در ضمن حركت كردن به جمع آوری آتش زنه و آتش گیره بپردازید .

● به مواد آتش زنه مواد ضد حشره نیز اضافه كنید .

● چوب های آتش را خشك نگه دارید .

● آتش را بصورت توده در آورید تا زغال های آن روشن باقی بمانند .

● در صورت امكان مواد ایجاد جرقه برای تولید آتش را با خود حمل كنید .

● قبل از ترك محل كمپ مطمئن شوید كه آتش خاموش است .

● چوبهایی را كه روی زمین هستند انتخاب نكنید . اینها ممكن است خشك به نظر برسند ، اما كاملاً خشك نباشند .


سایت کربلایی حسین عینی فرد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: اخبار، ،
:: برچسب‌ها: توضیحاتی در مورد اردو زندگی در شرایط سخت,
نویسنده : محمدرسول کریمی(مدیر سایت)
تاریخ : شنبه 1 / 5 / 1392
زمان : 10:17